Waarom je de impact van de CSRD niet moet onderschatten

Waarom je de impact van de CSRD niet moet onderschatten

30 oktober 2023

Voor steeds meer financiers, leveranciers en klanten is een goed duurzaamheidsbeleid een vereiste. En met de komst van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wordt het laatste restje vrijblijvendheid ingeperkt. Deze verregaande duurzaamheidsrapportage wordt per boekjaar 2024 verplicht voor grote, beurgenoteerde bedrijven en vanaf 2025 voor grote ondernemingen die niet beursgenoteerd zijn. Voor middelgrote en kleine ondernemingen geldt deze wettelijke verplichting niet. Maar reken jezelf niet te snel rijk; indirect krijgt ook het mkb ermee te maken. Onderschat de impact van de CSRD dus niet.

Voortvloeisel uit de Green Deal

Welke invloed heeft jouw bedrijf op mens, milieu en maatschappij en andersom? Deze vragen moeten grote organisaties straks beantwoorden in een op grond van de CSRD verplichte duurzaamheidsrapportage. Dit is een Europese wet die voortvloeit uit de in 2020 gepresenteerde EU Green Deal. Doel hiervan is dat de EU in 2050 een duurzame economie heeft, waarin per saldo geen broeikasgassen meer worden uitgestoten en waarin de gezondheid en het welzijn van de inwoners worden beschermd tegen milieu gerelateerde risico’s. De CSRD dwingt bedrijven volledig transparant te zijn over welke maatregelen ze nemen om duurzaamheid te bevorderen en bij te dragen aan de doelstellingen van de EU Green Deal. Dit wordt een vast onderdeel van het jaarverslag. Een accountant moet dat verslag controleren en er een accountantsverklaring bij afgeven.

 

Daar moet je als mkb’er ook wat mee

Maar de duurzaamheidsverslagen van grote ondernemingen gaan niet alleen over hun eigen impact. Zij moeten ook gedetailleerd ingaan op duurzaamheidsaspecten van de keten waarvan zij onderdeel zijn. Dat betekent dat zij ook moeten rapporteren over de impact van hun directe en indirecte leveranciers en afnemers. En in die keten zitten vaak ook middelgrote en kleine ondernemingen. De grote ketenpartners gaan de middelgrote en kleine partners dus om duurzaamheidsinformatie vragen. En die mkb-ondernemingen zijn straks wettelijk verplicht om daaraan gehoor te geven.

 

Maar dat is nog niet alles. Ook banken en verzekeringsmaatschappijen gaan steeds meer eisen stellen aan het duurzaamheidsbeleid van ondernemingen die een financiering of een verzekering willen afsluiten. De financiële dienstverleners worden daartoe gedwongen door andere wet- en regelgeving die voortvloeit uit de EU Green Deal. Zo krijgen dus vrijwel alle ondernemingen in Nederland en de rest van de EU te maken met (een vorm van) verplichte duurzaamheidsverslaggeving. Het belang van een duurzaamheidsbeleid is dus niet te onderschatten (lees ook maar eens onze eerdere blogs over dit onderwerp) en de tijd van vooruitschuiven is echt voorbij.

 

Mijn advies: begin nu!

Mocht je nog niet aan de slag zijn met verslaggeving rond duurzaamheid binnen je bedrijf, neem dan mijn advies ter harte: begin nu! Maar ja, waar begin je? Dat is inderdaad niet zo eenvoudig, maar het volgende stappenplan is een goed begin.

 

  1. Doel & Strategie. Formuleer hoe duurzaamheid is verankerd in de strategie van de onderneming en welke risico’s & kansen worden onderkend.
  2. Onderzoek wie de stakeholders van de onderneming zijn, wat hun belangen zijn en wat de impact van de onderneming is op de stakeholders. Een goede analyse kan eigenlijk alleen plaatsvinden in een actieve dialoog met die stakeholders.
  3. Duurzaamheidsthema’s. Welke thema’s zijn voor jouw organisatie materieel? Je baseert je hierbij op de analyse bij 1 en 2. Hierbij kijk je naar de feitelijke en potentiële negatieve en positieve impact op mensen en de omgeving en naar impact op de ontwikkeling, de financiële positie en de financiële prestatie van de onderneming.
  4. Doelstellingen en indicatoren. Bepaal voor de materiële thema’s de doelstellingen, voer een 0-meting uit en bepaal welke prestatie-indicatoren relevant zijn en hoe je die kunt meten.
  5. Interne organisatie. Bepaal welke aanpassingen nodig zijn in de interne organisatie om tot betrouwbare en relevante gegevens en rapportages te kunnen komen.

 

Je staat er niet alleen voor

Het is allemaal veel, ingrijpend en onontkoombaar. Ik kan me dus voorstellen dat dat overweldigend werkt. Daarom is het goed te weten dat je er niet alleen voor staat. Omdat alle ondernemingen hiermee te maken krijgen, kun je veel leren van elkaar. Ook Joanknecht draagt graag een steentje bij. We hebben voldoende expertise in huis om jouw organisatie klaar te stomen voor duurzaamheidsrapportages. Zo kunnen we helpen bij het formuleren van doelen of strategieën of het inrichten van processen op het gebied van verduurzaming.

Deze blog is geschreven door