Familiebedrijf Gebr. Nijssen: de derde generatie neemt het over

Familiebedrijf Gebr. Nijssen: de derde generatie neemt het over

zomer 2022

In het kantoor van Ger Nijssen sr. staan een paar prachtig opgeknapte Zündapp brommers, een oude liefde van hem. Hij werkt 44 jaar in het familiebedrijf in metaal- en kunststofbewerking en gaat het wat rustiger aan doen. Zijn zoon Ger Nijssen jr. heeft de afgelopen jaren beetje bij beetje de aandelen overgenomen.

Gebr. Nijssen is een middelgroot familiebedrijf. De vader van Ger sr. is het in 1950 begonnen, samen met zijn broer. Een paar jaar later zijn ze ieder hun eigen weg gegaan. Zijn vader is zich gaan richten op het maken van etalagemateriaal. “Hij had een klein machientje waarmee hij kon  zagen, boren en polijsten,” vertelt Ger sr. “Dat staat in onze showroom hiernaast. Mijn vader en moeder stonden daar samen mee te prutsen. In de loop van de tijd namen de etalages af en gingen ze er winkelinrichting bij doen. Dat doen wij nu nog steeds, met name bij winkelketens.”

 

 

“Ik vind het leuk om nog een aantal jaren te werken maar echter zonder de druk en het moeten” ~ Ger sr.

 

 

Verbreding

“Sinds mijn zoon Ger in het bedrijf is, zijn we ons gaan verbreden. We leveren metaal- en kunststofonderdelen voor interieurbouw, zoals voor hotelinrichtingen. Ook maakten we onlangs metalen kasten voor het hoofdkantoor van Netflix. En er zijn steeds meer industriële klanten bijgekomen. We maken allerlei technische onderdelen voor hen, bijvoorbeeld voor het vervoer van kwetsbare producten. Wat we doen is dus heel divers: retail, industrie, interieurbouw en wat specials. Zo hebben we laatst 62 buitenrookruimtes ontworpen, gemaakt en geïnstalleerd. Al die verschillende markten bij elkaar vinden we hartstikke leuk.”

 

Van vader op zoon

“Ik ben op mijn 16e in het bedrijf gekomen, dat was in 1978,” vertelt Ger sr. “Ik kwam toen net van de lts af. Ik heb vervolgens alles in de zaak geleerd en ik leer nog iedere dag. Mijn broer werkte ook in de zaak. Nadat we het samen over hadden genomen van onze ouders kochten we de grond waar we nu zitten, op bedrijventerrein De Hurk in Eindhoven. Gebr. Nijssen bestaat al 72 jaar. Mijn vader heeft het goed gedaan, ik heb het een stukje beter gedaan en het lijkt erop dat jr. het nog beter gaat doen. Dus op naar de 100 jaar.”

 

“Ik hielp als kind al mee in de fabriek,” vertelt Ger jr. “Een gaatje boren, buisje afzagen. Vroeger wilde ik niet in het bedrijf gaan werken hoor, dat kwam pas later. Ik heb mbo werktuigbouwkunde gedaan en daarna ben ik hier gaan werken. Ik heb eerst zeven of acht jaar als productiemedewerker in de fabriek gewerkt. Daarna ben ik gaan tekenen en vervolgens ben ik werkvoorbereider geworden. Ik ben mijn eigen klanten gaan zoeken en zo ben ik langzaam in het bedrijf gegroeid. Nu heb ik mijn klanten. Ons pa heeft zijn klanten. We doen allebei ons eigen ding.”

 

Loslaten en overdragen

Ger sr.: “Nu hebben we voor elke stap mensen in dienst. Vroeger deed ik alles zelf. Acquisitie, offertes maken, de werkvoorbereiding en zorgen dat het gemaakt werd. Ik deed 75% van het reilen en zeilen hier. Als ik op vakantie wilde, moest ik dat heel erg goed voorbereiden. Ik kon niet langer dan een week weg. Ik kreeg in 2014 een ongeluk. Toen ik in het ziekenhuis lag, heb ik eens goed nagedacht. Ik heb mijn broer ingelicht dat ik zo niet meer verder wilde. Daardoor werd het mogelijk dat Ger jr. kon instappen om het bedrijf samen voort te zetten. Vanaf 2018 zijn we de aandelen stukje bij beetje over gaan dragen. We hadden 50% van de overname geregeld toen ik vorig jaar een hartinfarct kreeg. Daarna hebben we het overnameproces versneld. Het was gelukkig allemaal niet zo dramatisch als we in het begin dachten. Echter, ik was bang dat ik mijn vrouw en kinderen achter zou laten met een hele hoop werk en toestanden. Ger jr. is nu voor 90% eigenaar. Het geeft me een fijn gevoel dat alles nu geregeld is. Ik ben 60 jaar en heb er 44 jaar opzitten. Ik vind het leuk om nog een aantal jaren mee te werken;  zonder de druk en het moeten.”

 

Toekomst

“We willen binnen vijf jaar meer hebben geautomatiseerd in de fabriek,” vertelt Ger jr. over de toekomstplannen. “Dat moet ook wel, want het is moeilijk om technische mensen te vinden. Omdat wij zoveel verschillende producten maken hebben we allrounders nodig. Die zijn nóg moelijker te vinden. We hebben een ERP-systeem geïmplementeerd. Daarmee is al een deel van het proces geautomatiseerd. Nu kijken we naar verdere automatiseringsmogelijkheden.

 

We zijn ook online bezig met metaalshopper.nl. Vroeger stonden hier vaak mensen aan de balie voor een stukje buis of een plaatje. Dat maakten we. Het kostte veel tijd en leverde weinig op. Ik had destijds met twee vrienden een dartwebshop en vanuit een geintje kwam het idee om een metaalwebshop te openen. Dan konden mensen dat stukje buis online kopen. We dachten op die manier meteen wat restafval te kunnen verwerken. Inmiddels is dat wel anders geworden. De webshop zorgt nu voor 15% van onze omzet. We hebben de website onlangs vernieuwd in 3D. Daarmee zijn we de nummer één in Nederland. Naast buizen en plaatjes verkopen we veel andere producten zoals boekensteunen, kapstokken en deurbeslag. Die ontwerpen en maken we allemaal zelf in onze fabriek. Ik vind het wel gaaf dat als ik ’s nachts in bed lig, mensen ondertussen iets op onze website kopen.” Ger sr. vult aan “En als we dan ’s ochtends hier komen, ligt er een stapeltje met bestellingen waar we meteen mee aan de slag kunnen.”

 

 

“We zijn niet de grootste. We proberen de beste te zijn” ~ Gr jr.

 

Waarden en normen

“We zijn niet de grootste. We proberen de beste te zijn,” zegt Ger jr. Door goede service en directe lijnen. Mensen bellen ons en het wordt gewoon geregeld.” Ger sr.: “Ontzorgen vinden we belangrijk, net als kwaliteit, leveringsbetrouwbaarheid en garantie. Dat hebben we altijd zo gedaan en willen we graag blijven doen. We hebben onze mensen hier ook zo opgevoed. Geen discussie met klanten, maar oplossen.”

 

“Laatst kwam er een man langs met een kledingrek van 20 jaar oud,” vertelt Ger jr. “Er was een wieltje kapot. Ons pa zet er een nieuwe onder en zegt: ‘het is zo goed, dit is garantie’.” Ger sr.: “Die man komt al jaren bij ons. Moet ik dan € 25 vragen om een wieltje te vervangen? Dan vind ik het veel leuker om te zeggen dat het onder de garantie valt.”

 

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2022, gedrukt in juli 2022. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.