
1 juli 2024: deadline aanvragen A1 voor onder andere grensarbeiders
1 juli 2024: deadline aanvragen A1 voor onder andere grensarbeiders
21 juni 2024

Tijdens de coronapandemie bleek dat de wetgeving voor het bepalen van de sociale zekerheidspositie van werknemers die in een ander land wonen dan waarin ze werken, niet toekomstbestendig was. De wetgeving is aangepast en er is een overgangsperiode ingesteld. Deze overgangsperiode loopt tot 1 juli. Je hebt nog maar een paar dagen om de sociale zekerheid met terugwerkende kracht tot 1 juli 2023 voor je grensarbeiders goed te regelen. Hoe je dat doet, lees je in dit nieuwsbericht.
Structureel of incidenteel telewerken?
In ons eerdere nieuwsbericht legden we uit waarom de wetgeving moest worden aangepast en welke wet- en regelgeving tot 1 juli 2023 gold. Vanaf 1 juli 2023 maakt de wet- en regelgeving onderscheid tussen structureel en incidenteel telewerken. Voor structureel telewerken gelden andere regels dan voor incidenteel telewerken. Incidenteel telewerken betekent tijdelijk werken vanaf een andere locatie dan het kantoor van de werkgever. Een voorbeeld van structureel telewerken is deels op kantoor en deels thuiswerken door grensarbeiders. In dit nieuwsbericht bespreken we de aandachtspunten voor werknemers die structureel telewerken.
De gevolgen van thuis- en telewerken
Deels thuis- of telewerken kan gevolgen hebben voor de sociale zekerheid van de werknemer. Grensarbeiders zijn normaal gesproken sociaal verzekerd in het land waar hun werkgever is gevestigd. Bij minstens 25% thuiswerken was de grensarbeider niet langer sociaal verzekerd in het werkland, maar in het woonland. Dit had gevolgen voor zowel de werkgever als de werknemer. De nieuwe EU-Kaderovereenkomst maakt deels thuiswerken of telewerken gemakkelijker vanuit het oogpunt van sociale zekerheid.
De kaderovereenkomst
De Administratieve Commissie van de EU heeft een multilaterale kaderovereenkomst opgesteld, die door veel EU-lidstaten is ondertekend. Waaronder Nederland, België en Duitsland. Hierin staat dat werknemers minstens 50% van hun totale arbeidstijd fysiek in het land van de werkgever moeten werken om sociaal verzekerd te blijven in dat land. De overige arbeidstijd, tot 50% van de totale arbeidstijd, kan de werknemer telewerken zonder dat dit gevolgen heeft voor de sociale zekerheidspositie. De kaderovereenkomst geldt alleen voor werknemers die structureel telewerken. Bovendien treedt de kaderovereenkomst alleen in werking tussen landen die deze hebben ondertekend. De lijst van deze landen staat onder de kop ‘welke landen hebben de EU-kaderovereenkomst getekend?’. De EU-kaderovereenkomst is 5 jaar geldig en kan daarna telkens met 5 jaar verlengd worden.
De kaderovereenkomst geldt niet voor werknemers die gewoonlijk buiten hun eigen woon- of werkland werken, zoals werknemers met een internationale functie. Ook is de kaderovereenkomst niet van toepassing op zelfstandigen.
A1-verklaring voor structureel telewerken
Wanneer werkgever en werknemer gebruik willen maken van de kaderovereenkomst, moet je samen een aanvraag voor een A1-verklaring indienen. Zo blijft de werknemer verzekerd in het land waar de werkgever is gevestigd. Deze aanvraag moet bij de sociale verzekeringsautoriteiten van het land van de werkgever worden ingediend. Op de website van de Nederlandse SVB (Sociale Verzekeringsbank) is een speciaal aanvraagformulier voor deze A1-verklaring te vinden. De A1-verklaring wordt voor maximaal 3 jaar afgegeven en kan daarna opnieuw verlengd worden.
Tot 1 juli 2024 kan de A1-verklaring nog met terugwerkende kracht tot 1 juli 2023 worden aangevraagd. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat de sociale premies in deze periode daadwerkelijk in het land van de werkgever zijn afgedragen.
Vanaf 1 juli 2024 kan de A1-verklaring op grond van de kaderovereenkomst niet meer met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
Welke landen hebben de EU Kaderovereenkomst ondertekend?
Nederland heeft de kaderovereenkomst ondertekend. Net als België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Liechtenstein, Kroatië, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. Het Verenigd Koninkrijk is geen lid meer van de EU en sluit niet aan bij de kaderovereenkomst.
Wat is het belang van een juiste en tijdige A1 verklaring?
De EU-Verordening inzake sociale zekerheid geeft dwingendrechtelijke regels voor het bepalen van de sociale zekerheidsdekking van werknemers en zelfstandigen binnen de EU. De A1-verklaring stelt officieel vast welk sociaal zekerheidsstelsel op iemand van toepassing is. De werkgever moet de A1-verklaring in de salarisadministratie bewaren, en de werknemer moet deze bij zich houden.
Gevolgen voor de belastingheffing
Thuis- of telewerken kan gevolgen hebben voor de belastingplicht van de werknemer. Als de belastingplicht van de werknemers (deels) verschuift, leidt dit vaak ook tot administratieve verplichtingen voor de werkgever. Het Nederlandse kabinet wil de discrepantie tussen de fiscaliteit en sociale zekerheid bij werknemers zoveel mogelijk beperken. Dit kan onder andere door een fiscale thuiswerkmaatregel in bilaterale belastingverdragen op te nemen die aansluit op de sociale zekerheid (tot 50% thuiswerken). Over een aanpassing van het belastingverdrag op dit punt is met Duitsland en België nog geen overeenstemming bereikt. Ook binnen de EU is dit nog een onderwerp van discussie.
Vragen?
Heb je vragen of kun je ondersteuning gebruiken bij het bepalen van de sociale zekerheidspositie van je werknemers? Neem dan contact op met je vaste contactpersoon bij Joanknecht of met de specialisten op het gebied van Loonbelasting en Global Mobility, rechtsboven op deze pagina (mobiele apparaten: onderaan). We helpen je graag verder.
Fabiënne Hol-van Goethem | +31 (0)40 240 9464 | fhol@joanknecht.nl
Yvette Tillmanns | +31 (0)40 240 9572| ytillmanns@joanknecht.nl