
Een thuiswerkregeling voor grenswerkers: wat zijn de effecten?
Een thuiswerkregeling voor grenswerkers: wat zijn de effecten?
2 mei 2024

Thuiswerken voor grensarbeiders kan meer en andere gevolgen hebben dan voor werknemers die in Nederland wonen en thuiswerken. Ook voor werkgevers. Het kabinet heeft in dat kader onderzoek gedaan naar de omvang van de inkomensgevolgen van hybride werken voor grenswerkers én de effecten van verschillende drempelregelingen op het netto inkomen van grenswerkers. Wat zijn de gevolgen voor jou en je werknemers?
Grenswerkers die hybride werken
Grenswerkers zijn werknemers die werken bij een werkgever die niet gevestigd is in het land waar ze wonen. In dit nieuwsbericht gaat het specifiek over grenswerkers die hybride werken. Deze werknemers werken minimaal één dag vanuit huis. De overige werkdagen voert de werknemer zijn of haar werkzaamheden uit vanuit de locatie van de werkgever in het ander land, het werkland. Het gaat specifiek om werknemers die in Nederland werken en in België of Duitsland wonen en om werknemers die voor een werkgever in België of Duitsland werken en in Nederland wonen.
Thuiswerkregeling in de vorm van een drempelregeling
Het kabinet richt zich op het opnemen van een drempelregeling in Belastingverdragen gericht op grenswerkers die hybride werken. Belastingverdragen regelen welk land belasting mag heffen over een inkomensbestanddeel in het geval internationaal gewerkt wordt. Grensarbeid valt hier natuurlijk ook onder. Op basis van de huidige belastingverdragen wordt bij hybride werken een deel van het salaris belast in het werkland en een deel – het deel dat ziet op de thuiswerkdagen – belast in het woonland. Door het invoeren van een drempelregeling kan een werknemer deels in het woonland thuiswerken zonder dat dit gevolgen heeft voor de belastingheffing.
Belastingheffing en salary-split
Hoe werkt een salary-split?
In beginsel betaalt een werknemer belasting over zijn salaris in het land waar de werkzaamheden worden verricht. Bij werknemers die niet in het land wonen waar de werkgever is gevestigd en deels thuiswerken, leidt dit tot een zgn. salary-split. Bij een salary-split wordt het salaris van de werknemer deels in het woonland en deels in het werkland belast.
Drempelregeling financieel minder voordelig
Belastingverdragen regelen welk land belasting mag heffen over een inkomensbestanddeel in het geval van internationaal werken en grensarbeid. Door een drempelregeling in het verdrag op te nemen kan een werknemer een maximaal aantal dagen thuiswerken zonder dat dit direct leidt tot belastbaarheid van het salaris voor de thuiswerkdagen in het woonland, de salary-split.
Het kabinet heeft diverse drempelregelingen onderzocht. Hierbij kan gedacht worden aan een maximaal aantal dagen thuiswerken of een maximaal percentage. Het nadeel van een drempelregeling voor de werknemer is dat het voordeel dat met een salary-split behaald kan worden wegvalt. Hierdoor kan een drempelregeling financieel minder voordelig zijn. De voor- en nadelen van een drempelregeling zijn echter zeer afhankelijk van de persoonlijke en financiële situatie van de werknemer.
Op dit moment zijn er geen drempelregelingen opgenomen in het belastingverdrag Nederland-België of Nederland-Duitsland.
Naast belastingheffing spelen ook wetgeving (wel of geen drempelregeling), sociale zekerheid, werkgeverslasten en administratieve lasten een belangrijke rol bij het beoordelen of thuiswerken (financieel) gunstig is voor de grenswerker en/of de werkgever.
Sociale zekerheid
Het land waar een werknemer sociaal verzekerd is, hoeft niet gelijk te zijn aan het land waar een werknemer belasting betaald. Voor het beoordelen van de sociale zekerheidspositie van een werknemer geldt aparte (internationale) wet- en regelgeving. In beginsel valt de werknemer onder de sociale zekerheidswetgeving van het werkland. Op het moment dat meer dan 25% thuis wordt gewerkt, verschuift de sociale zekerheidspositie van de werknemer van werk- naar woonland. Werkt de werknemer meer dan 25% maar minder dan 50% thuis? Dan kan onder voorwaarden een beroep op de EU-kaderovereenkomst gedaan worden. De werknemer blijft in dat geval sociaal verzekerd in het werkland. Waar iemand sociaal verzekerd is, heeft onder andere invloed op het bedrag dat aan sociale premies verschuldigd is en het bedrag waarover belasting wordt geheven van een grenswerker.
Redenen voor de verschillen in netto-inkomen
Uit het onderzoek bleken de volgende algemene redenen voor de verschillen in netto-inkomen:
- In Duitsland en België zijn Nederlandse sociale zekerheidspremies niet aftrekbaar;
- Sommige Duitse en Belgische premies zijn wel (deels) aftrekbaar in Nederland;
- Nederlandse premies zijn vaak hoger. Het inkomen waarover de premie wordt berekend is gemaximeerd;
- Duitse en Belgische premies zijn vaak lager. Maar het inkomen waarover de premie wordt berekend is niet gemaximeerd.
Het is echter erg afhankelijk van de specifieke situatie van de werknemer en zijn/ haar inkomen of thuiswerken voor grenswerkers financieel gunstig is.
Werkgeverslasten
De werkgeverslasten bestaan onder andere uit het brutoloon van de werknemer plus de sociale lasten. Het invoeren van een drempelregeling heeft geen invloed op het brutoloon van de werknemer. Onder welk sociaal zekerheidsstelsel de werknemer valt, is wel van invloed op de werkgeverslasten. Zoals eerder vermeld zijn bijvoorbeeld Duitse en Belgische premies lager maar zijn ze niet gemaximeerd en vallen dus alsnog hoger uit.
Administratieve verplichtingen
Naast de sociale zekerheidspremies krijgen werkgever en werknemer in het geval van een salary-split te maken met administratieve verplichtingen in zowel het werk- als het woonland van de werknemer. De werkgever moet zich registreren in het woonland om aan de afdracht van loonbelasting en eventueel sociale zekerheidspremies te kunnen voldoen en/of de werknemer moet zich registeren in het werkland om daar een aangifte inkomstenbelasting in te dienen.
Vaste inrichting
Tot slot kunnen thuiswerkende grensarbeiders al dan niet een vaste inrichting voor de vennootschapsbelasting in hun woonland vormen. Een vaste inrichting leidt ertoe dat de werkgever in het land waar de werknemer woont belasting af moet dragen over de winst van het bedrijf die is toe te rekenen aan de vaste inrichting. Een vaste inrichting leidt dus tot aanzienlijk meer verplichtingen voor de werkgever (denk aan administratie, jaarcijfers en aangifte vennootschapsbelasting in het buitenland). Wil je beoordelen of er sprake is van een vaste inrichting? Lees dan ons eerdere artikel over thuiswerkende grensarbeiders en regelgeving.
Conclusies van het onderzoek
Uit het onderzoek van het kabinet blijkt dat het effect van een drempelregeling op het netto-inkomen van de werknemer meestal financieel nadeliger is. Een drempelregeling kan echter wel zorgen voor meer zekerheid voor de werknemer. Het effect op het inkomen in combinatie met de administratieve lasten voor de werknemer en werkgever zijn zeer afhankelijk van de specifieke omstandigheden van de werknemer.
De inzichten uit het onderzoek worden ingezet bij toekomstige discussies met Duitsland, België en andere landen over dit onderwerp. Nederland wil nu inzetten op het op korte termijn invoeren van een drempelregeling, in ieder geval met Duitsland en België.
Vragen over (thuiswerkende) grensarbeiders?
Heb je werknemers in dienst die in België of Duitsland wonen en heb je vragen over grensoverschrijdend werken? Neem dan gerust contact met onze loonheffingenspecialisten/global mobility specialisten op. Wij helpen je graag verder!
Fabiënne Hol-van Goethem | +31 (0)40 240 9464 | fhol@joanknecht.nl
Iris Menner-van Oerle | +31 (0)40 240 9562 | imenner@joanknecht.nl
Yvette Tillmanns | +31 (0)40 240 9572| ytillmanns@joanknecht.nl