Pilaren van duurzaamheid: De Steenmeesters van MBI

Pilaren van duurzaamheid: De Steenmeesters van MBI 

winter 2023/2024

Werken, wegen, winkelen, wonen en welzijn. De Steenmeesters van MBI zijn actief in de productie en distributie voor inrichting van binnen- en buitenruimten met producten van beton en keramiek. Het familiebedrijf is in 78 jaar gegroeid tot een marktleider met een indrukwekkend productportfolio, een deskundig adviesteam én een heldere duurzaamheidsvisie. Aandeelhouder en Commissaris Lex van der Meijden, Algemeen Directeur Marcel Bettonvil en Financieel Directeur Eelco Goettsch over de herkomst van MBI, de dynamiek van een familiebedrijf en de duurzaamheidsuitdagingen in de sector. 

Lex van der Meijden: “Mijn vader, Anton van der Meijden, startte dit bedrijf in 1945. Van huis uit kende hij beton al heel goed, want ook zijn vader had een betonbedrijf. Hij leende 5.000 gulden van zijn moeder, verhuisde van Tilburg naar Eindhoven en ging aan de slag met producten als betonschuttingen. Later kwam daar een machine bij om straatstenen te maken. Hij ontwikkelde zich als een creatieve innovator in de betonindustrie.”

 

“Onze missie is om onze leefomgeving duurzamer, comfortabeler en vooral mooier te maken.”

 

Inmiddels is MBI actief in bouw, tuin en infra en produceert het bestratings- en geveloplossingen voor uiteenlopende publieke en private toepassingen. Marcel Bettonvil: “Onze missie is om onze leefomgeving duurzamer, comfortabeler en vooral mooier te maken. We nemen dan ook voortdurend het initiatief om met het materiaal beton een stapje verder te gaan. Denk aan natuursteenkorreltjes in de deklaag voor kleurvastheid, betontegels met een keramieklaagje erop of digitaal gecodeerde – geprinte – betontegels. Daarbij zorgen we ervoor dat we zo duurzaam mogelijk produceren, met grondstoffen die op de lange termijn duurzaamheid waarborgen om tot producten met een gegarandeerd lange gebruikstermijn te komen.”

 

Ervaren en betrokken

Lex en Robert van der Meijden

Robert en Lex van der Meijden hebben het familiebedrijf uitgebouwd en op de kaart gezet. Inmiddels is de leiding  in handen van een aangestelde directie, maar alle grote beslissingen worden nog steeds samen met de raad van commissarissen  gemaakt, waarin de familieleden Lex en Robert zitting hebben Eelco Goettsch: “Wij genieten het vertrouwen van de aandeelhouders en dat zorgt ervoor dat we ons werk goed kunnen doen. Het is niet ons eigen bedrijf, maar zo voelt het wel. Robert en Lex van der Meijden zijn emotioneel zeer betrokken bij de gang  van zaken  van MBI, wat heel mooi is.”

 

Lex van der Meijden: “Mijn broer Robert en ik werkten vroeger in onze vakanties in de fabriek en in de loop der jaren hebben we het vak door en door geleerd. We begrijpen het materiaal, de productie, de markt en de mensen. Daardoor kunnen we nu – vanuit onze rol als aandeelhouder en in de Raad van Commissarissen – afstand nemen en de directie het werk laten doen waarvoor ze zijn aangesteld. Tijdens vergaderingen luisteren we en stellen, waar nodig, kritische vragen.

 

“MBI en Joanknecht: we maken al 75 jaar samen toekomst. En daar zijn we trots op!”

 

Steenmeesters

Dat MBI een familiebedrijf is, is in de hele organisatie voelbaar. Marcel Bettonvil: “We communiceren heel open over wat we doen, welke resultaten we behalen en wat onze zorgen zijn. We vinden het belangrijk dat onze Steenmeesters weten voor wie ze werken, waaraan en waarom. Zo creëren we onderlinge betrokkenheid, die iedereen ten goede komt. Ook leggen we veel eigenaarschap bij de mensen en laten zien wat hun impact is op het totaal.” Lex van der Meijden: “We laten zien dat we er voor onze mensen zijn. Niet alleen als we iets te vieren hebben, maar ook als het moeilijk gaat.”

 

Bredere uitdaging: duurzame keten

Hoewel MBI een sterk duurzaamheidsbeleid hanteert (zie kader), heeft beton geen duurzame reputatie. Marcel Bettonvil: “Maar als je kijkt naar de footprint van ons bedrijf, dan is die verrassend laag. Met onder andere zonnepanelen, windmolens en elektrische voertuigen hebben we onze CO2-uitstoot al ver teruggebracht. En het reduceren naar 0 is op korte termijn niet ondenkbaar.”

 

“Als je kijkt naar de footprint van ons bedrijf, dan is die verrassend laag.”

 

“De echte uitdaging voor onze sector zit in de footprint van onze partners. Denk aan het transport dat nodig is voor de levering van onze producten. Dat verloopt nog niet elektrisch en neemt dus CO2-uitstoot met zich mee. Maar de grootste uitdaging zit in het bindmiddel dat wij inkopen en gebruiken. Het bindmiddel cement wordt gemaakt door verhitting van kalksteen. De CO2 die daar al miljoenen jaren in opgeslagen ligt, komt vrij in een chemisch proces. Die footprint is aanzienlijk. En daarom proberen we er ook zo min mogelijk van te gebruiken met onze ontwikkeling Cemsaver”

 

“Nu zouden we kunnen zeggen: transport en bindmiddel kopen we in, de footprint is niet van ons. Maar we kunnen en willen onze ogen niet sluiten voor wat er in de keten gebeurt. Dus we zijn in gesprek met ons netwerk, onderzoeken samen hoe het anders kan en lopen graag voorop bij het omarmen van nieuwe oplossingen. We bekijken duurzaamheid door verschillende brillen, op bedrijfs-, branche- en nationaal niveau, en proberen de impact van wat we doen op het totaal te beoordelen. Dat is behoorlijk complex. De gouden oplossing hebben we helaas nog niet, maar we hebben wél een paar goede ideeën.”

Vijf pilaren van duurzaamheid

Verantwoord ondernemen betekent voor MBI: goed zijn voor mens én milieu. Daar hoort een actief en breed gedefinieerd duurzaamheidsbeleid bij met verbetering en focus in de 5P’s:

  • Productsamenstelling (focus op duurzaam beton)
  • Productlevensduur (hoogwaardige toplaag)
  • Project/leefomgeving (functie van het product in het project bv City Health)
  • Procesoptimalisatie (verlagen footprint MBI zelf)
  • People/werkgeverschap: (veiligheid en goed werkgever zijn)

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2023/2024, gedrukt in november 2023. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op ons marketing- en communicatieteam via marketingencommunicatie@joanknecht.nl.