Lean

Hoe ben je met Lean in control?

Hoe ben je met Lean in control?

7 september 2023

Lean

De term Lean zal zeker niet nieuw voor je zijn. Het is een belangrijke methodiek om maximale waarde te creëren in alle processen. Niet alleen voor je klant maar ook voor jouw eigen organisatie. Met waarde bedoelen we efficiënt ingerichte processen waarbij alle stappen bijdragen aan de klantvraag. Op deze manier wordt er met de LEAN-methodiek gezocht naar de knelpunten binnen de processen van de ondernemer. Door deze knelpunten weg te nemen vergroot je de efficiëntie, bespaar je mogelijk kosten en voorkom je verspilling in verschillende vormen. Toch blijkt het vaak een hele klus om processen hierop in te richten. Én om deze daadwerkelijk te borgen. Kortom: Lean worden is één. Maar Lean blijven is een hele opgave.

Lean: waarde in alle processen

Lean is een manier van werken maar biedt ook structuur in je processen om continue te kunnen verbeteren. Het gaat ervan uit dat alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde in alle processen. Daarbij gaat het niet alleen om waarde voor klanten, maar ook voor processen, medewerkers, et cetera. Lean omvat dus echt de hele onderneming in al zijn facetten. Om de strategie goed en organisatie breed te implementeren wordt vaak het DMAIC-model gebruikt. Dit staat voor Define, Measure, Analyze, Improve en Control. Het zijn de fases die je doorloopt om structuur te geven aan je verbetertraject. In elke fase pas je het leanmodel toe om steeds dichter tot de kern komen van je ‘knelpunt’. Wanneer je het echte ‘knelpunt’ hebt gedefinieerd kun je als onderneming gaan verbeteren.

 

Met het DMAIC-model van probleem naar oplossing: wat komt er na de oplossing?

De kracht van het DMAIC-model is groot. Het is de leidraad van je verbetertraject. De stappen brengen je steeds dichter bij de kern van de zaak. Zo pak je dus de echte pijnpunten aan in het proces. De meeste bedrijven zijn bekend met de tools binnen de fases en passen dit toe op het proces. Na het afronden van de fases is het proces verbeterd. Maar, hoe blijf je in control?

 

Het borgen en onderhouden van het proces wordt vaak onderschat. De control fase is geen eindigende fase maar een doorlopend proces. Het behouden van controle over het proces en ervoor zorgen dat oude patronen niet terugkeren zijn essentieel. Binnen het verbetertraject kun je stappen toevoegen om het proces te laten leven. Want je kunt een proces platslaan op papier en tot in de puntjes uitwerken. Maar hoe krijg je de medewerkers die het proces uitvoeren mee in de nut en noodzaak hiervan?

 

Betrokkenheid van medewerkers is essentieel voor Lean

In de basis levert de Lean filosofie relatief eenvoudig resultaat op. Niet voor niets wordt de methode door veel bedrijven toegepast. Maar de grote uitdaging is het borgen van de processen en het continu verbeteren ervan om ook echt Lean te blijven. Het vereist flexibiliteit en verandering van patronen. Voor het management zijn de voordelen en het nut wellicht duidelijk. Maar voelen jouw mensen ook wat Lean betekent voor hun bedrijf, wat het ze oplevert en hoe ze hun gedrag er op kunnen aanpassen? Juist daar ontbreekt het vaak aan. Terwijl het voor het blijvende succes van de maatregelen van groot belang is dat ze ook door de medewerkers worden omarmd. Lean is meer dan alleen waarde creëren en verspillingen tegengaan. Het heeft invloed op de werkwijze van medewerkers, werkgeluk maar ook de bedrijfscultuur. Hoe ga je als bedrijf om met deze verandering? Lean en verandermanagement zijn hierin onlosmakelijk verbonden.

 

Mensen, kennis, tools en koffie

Gelukkig zijn er genoeg handige instrumenten om procesverbeteringen vorm en structuur te geven. Waarmee je jouw mensen kunt trainen zodat ze de verbeteringen zelf gaan toepassen. Allemaal ingrediënten die zorgen dat je als organisatie Lean wordt en vooral blijft. Zorg dus dat de Control-fase ook echt onderdeel is van je plannen. Lijkt je dat ingewikkeld? Of zoek je naar een partij die je kan helpen om als organisatie Lean te worden? Binnen Integrated Finance hebben wij de juiste mensen, kennis en IT-tools in huis om jouw bedrijf verder te brengen. Vanaf de start van het verbetertraject tot en met de oh zo belangrijke bestendiging en continue verbetering.

 

Nieuwsgierig naar wat we kunnen betekenen? Maak gerust een afspraak voor een goede kop koffie en een verhelderend gesprek!

Deze blog is geschreven door