Hoe vind ik de juiste koper voor mijn bedrijf?

Hoe vind ik de juiste koper voor mijn bedrijf?

13 februari 2025

Als ondernemer komt er een moment dat je de stap naar een nieuw hoofdstuk overweegt. Misschien bereik je de pensioengerechtigde leeftijd, of besluit je dat het tijd is om je focus te verleggen. Je bedrijf verkopen wordt dan een serieuze optie. Maar wie is de ideale koper? En hoe vind je die? Er zijn verschillende strategieën en attentiepunten bij het vinden van de juiste kandidaat-koper. Hieronder beschrijven we er enkele.

Bedrijfsoverdracht binnen de familie

Voor familiebedrijven is opvolging binnen de familie vaak de eerste optie waaraan gedacht wordt. Kinderen die zijn opgegroeid met de bedrijfscultuur en het ondernemerschap in hun bloed hebben, lijken voor de hand te liggen. Het voordeel? Het bedrijf blijft in vertrouwde (familie)handen en een geleidelijke overdracht kan vaak plaatsvinden in plaats van een meer ingrijpende overdracht aan derden. Voor de medewerkers en klanten blijft daarmee ook zoveel mogelijk hetzelfde.

Evenwel zijn er voldoende situaties waarin geen opvolgend familielid beschikbaar is, of hebben zij niet de capaciteiten of de ambitie. Bij de overdracht aan een deel van de familie, speelt bovendien het vraagstuk van hoe dit zich gaat verhouden tot het (niet overnemende) deel van de familie. Dat kan tot spanningen leiden, en goede en zorgvuldige afspraken maken zijn daarbij van belang. Het gaat daarbij niet alleen om geld, maar ook om relaties.

 

Verkoop aan een of meerdere medewerker(s): Managementbuy-out (MBO)

Een andere optie is verkoop van de onderneming aan een of enkele bestaande medewerkers. Misschien is er een werknemer met veel ervaring in de branche en kennis van jouw bedrijf die de stap van loondienst naar ondernemer wel zou willen maken. Deze optie, een Managementbuy-out, wordt soms over het hoofd gezien, omdat ondernemersambities niet altijd nadrukkelijk worden besproken. Toch kan het in voorkomende gevallen goed werken. Een voordeel is dat de koper het bedrijf al door en door kent en reeds een sterke betrokkenheid heeft. Dit kan zorgen voor een soepel verkoopproces en continuïteit in de bedrijfsvoering.

Een uitdaging kan de financiering van de koopsom zijn. De MBO-kandidaat zal de bank of andere externe financiers moeten overtuigen van zijn ondernemerskwaliteiten om overnamefinanciering te verkrijgen. Bovendien zal ook vaak de verkoper voor een best belangrijk deel in de overnamefinanciering moeten voorzien. Omdat een MBO-kandidaat vaak beperkte middelen heeft, zal vaak ook de verkoopprijs lager uitpakken dan in geval van verkoop aan een derde.

 

Kopers van buitenaf

Het grootste deel van verkopen vindt plaats aan derden. Om die te vinden worden lijsten van potentiële kopers samengesteld. Denk aan concurrenten of bedrijven in dezelfde sector, zeker als ze gevestigd zijn in jouw regio. Daarbij kan een overnameadviseur van grote waarde zijn. Deze professionals hebben toegang tot uitgebreide netwerken en kunnen je helpen bij het vinden en het benaderen van geïnteresseerde partijen. Ook platforms zoals Brookz of Dealsuite zijn daarbij behulpzaam.

Bij het benaderen van externe kopers kun je te maken krijgen met twee hoofdtypen: strategische kopers en financiële kopers.

  1. Strategische kopers: deze partijen zien jouw bedrijf als een kans om hun eigen activiteiten uit te breiden. Denk aan geografische groei of het betreden van een nieuwe markt. Zij kopen met een focus op synergievoordelen, zoals kostenbesparing of schaalvoordelen. Bij een strategische verkoop gaat het bedrijf doorgaans op in een andere bestaande onderneming en is het over het algemeen eenvoudiger om 100% van de aandelen te verkopen. Tevens kan bij verkoop aan een strategische partij vaak een strategische premie gerealiseerd worden in de verkoopprijs.
  2. Financiële kopers: dit zijn vaak private-equitypartijen. Zij investeren met het doel rendement te behalen. Ze creëren waarde door jouw bedrijf te laten groeien en verkopen het vaak later weer door. Ze brengen in sommige gevallen zelf het management in de onderneming, maar kiezen er ook vaak voor om het huidige management voor een deel mee te laten participeren.

 

Het draait niet alleen om geld

De hoogste bieder is niet voor elke verkoper per definitie de beste koper. Voor sommige verkopers is het belangrijk dat het bedrijf, waarin jarenlang is geïnvesteerd, in goede handen komt van een partij waarin ook de verkoper vertrouwen heeft. Naast de koopsom spelen bijvoorbeeld zaken zoals visie met de onderneming, samenwerking en de toekomstperspectieven van de medewerkers een rol.

Daarom zijn kennismakingsgesprekken essentieel. Tijdens managementmeetings krijg je de kans om elkaar beter te leren kennen en de wederzijdse verwachtingen af te stemmen.

 

Hulp nodig? Wij staan voor je klaar

Het verkoopproces brengt de nodige tijd en energie met zich mee waarbij de belangen, ook emotioneel, groot zijn. Tevens is het belangrijk om daarin keuzes te maken op welke typen koopkandidaten wordt gefocust. En zoals hierboven weergegeven kent elk type koper weer eigen aandachtspunten in de verdere uitwerking van een deal. Daarbij geldt dat bovenstaand beschreven overzicht van typen kopers geen limitatieve opsomming betreft. Zo zijn er bijvoorbeeld ook nog internationale kopers, beursgenoteerde kopers, Managementbuy-in-kandidaten en family offices als kopers, die allen hun eigen attentiepunten kennen.

 

Onze Corporate Finance-adviseurs begeleiden je graag bij de verschillende keuzes en stappen hierin. Van het zoeken naar geschikte kopers tot het onderhandelen over voorwaarden. Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Neem gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.