
Eindejaarstips Accountancy 2025
Eindejaarstips Accountancy 2025: als MKB’er klaar voor het nieuwe jaar
26 november 2025

Het einde van het jaar is hét moment om strategisch naar de financiën te kijken. Door nu aandacht te besteden aan een aantal belangrijke onderwerpen, voorkom je verrassingen en kun je zorgen dat jouw bedrijf klaar is voor 2026. Hieronder zetten we 6 praktische tips op een rij.
1. Voorlopige aanslagen
De meeste ondernemers ontvangen een voorlopige aanslag inkomsten- of vennootschapsbelasting. Het is verstandig om deze tijdig te controleren en waar nodig aan te passen. De belastingrente die in rekening wordt gebracht bedraagt m.i.v. 2026 voor de IB 5% en voor de VPB 7,5%.
Door de voorlopige aanslagen goed af te stemmen op de actuele cijfers voorkom je onnodige rentelasten.
2. Dividenduitkeringen naar privé
In 2025 geldt voor dividenduitkeringen aan privé tot € 67.804 (€ 135.608 bij fiscaal partnerschap) een tarief van 24,5% dividendbelasting. Keer je meer dividend uit, dan betaal je over het meerdere 31%. Plan dividenduitkeringen daarom slim.
3. Dividenduitkering naar de holding
Zorg dat overtollige liquiditeiten die op de korte en/of middellange termijn niet nodig zijn in je bedrijf, uitgekeerd worden aan de moedermaatschappij. Door het nemen van een dividendbesluit in dit boekjaar haal je zo het vermogen uit de risicosfeer. Voor dividenduitkeringen binnen de groep hoeft doorgaans geen dividendbelasting betaald te worden. Vorderingen op de moedermaatschappij kunnen ook opgeschoond worden door het in het boekjaar te verrekenen middels een dividenduitkering.
4. Balansmanagement
Een gezonde balans is de basis voor een sterke onderneming. Bij balansmanagement draait het om de juiste verhouding tussen activa en passiva en het versterken van de financiële structuur van je onderneming.
Daarnaast is het van belang om rekening te houden met mogelijke solvabiliteitseisen die banken stellen. Solvabiliteit is de verhouding van het eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen, uitgedrukt in een percentage. Vaak zien we dat kredietverstrekkers minimale ratio’s hanteren om te beoordelen of een onderneming financieel stabiel genoeg is voor kredietverlening.
Tevens is het zinvol om het balanstotaal in de gaten te houden. Enerzijds zorgt een lager balanstotaal voor een betere solvabiliteit. Anderzijds bepaalt het balanstotaal mede in welke groottecriterium jouw onderneming wettelijk wordt ingedeeld. Bij een (geconsolideerd) balanstotaal vanaf € 7.500.000 kun je te maken krijgen met een wettelijke controleplicht.
Een aantal voor de hand liggende acties om het balanstotaal te verlagen zijn:
- Crediteuren direct betalen bij ontvangst factuur
- Debiteuren sneller laten betalen
- Onderhanden projecten factureren naar rato van voortgang
- Omzetbelasting aangeven en afdragen in december
- Loonheffing december betalen in december
- Voorlopige aanslag vennootschapsbelasting en betalen in december
- Kasrondjes / aflossing rekening-courant posities
- Agiostortingen
- Dividenduitkeringen
5. Opschonen intercompany posities
Het opschonen van rekening-courant verhoudingen die gedurende het jaar zijn ontstaan, is een mooie actie voor het einde van het jaar. Dit houdt je administratie en jaarrekening overzichtelijk en beperkt vaak de mogelijke risico’s over en weer.
6. Administratie voorbereiden op jaarafsluiting
Einde jaar kun je al diverse acties nemen in je administratie, denk aan:
- Opschonen van tussenrekeningen;
- Voorbereiden op de voorraadinventarisatie;
- Opschonen van debiteuren en crediteuren;
- Onderbouwen van te treffen voorzieningen;
- Waarderen van onderhanden projecten;
- Voor innovatieve bedrijven: het in kaart brengen van ontwikkeluren- en uitgaven.
Wil je sparren over wat dit concreet voor jouw situatie betekent? Neem contact op met onze specialisten. Samen zorgen we dat je optimaal bent voorbereid.