‘’Met onze Amsterdamse hub maken we de markt voor onszelf groter’’

‘’Met onze Amsterdamse hub maken we de markt voor onszelf groter’’

winter 2023/2024

Werken in hartje Amsterdam, wie wil dat nu niet? Vanuit Joanknechts splinternieuwe hub aan de Keizersgracht kijken medewerkers uit op plezierbootjes en stadsgewoel terwijl ze ondernemers van doortimmerde adviezen voorzien. Maar wat betekent deze stap voor het bedrijf? En met welke services gaat Joanknecht zich in de hoofdstad onderscheiden? Christian van der Heijden, Frank Driessen en Mark-Jan van der Weerden delen hun ervaringen en perspectieven. 

Waarom heeft Joanknecht besloten om een hub in Amsterdam te openen?

Frank: ‘’We vinden het belangrijk dat Joanknecht als team multidisciplinair samenwerkt. Zo komen de beste ideeën naar boven borrelen. Amsterdam wordt een steunpunt, een plek waar we met de combinatie van drie disciplines onze positie willen versterken. We denken dat het kansen oplevert in het werkgebied, dat we iets toe kunnen voegen met onze kennis, expertise en manier van werken. En dat we niet alleen interessanter worden voor onze huidige medewerkers, maar ook een grotere wervingskracht hebben voor nieuwe talenten.’’

 

Christian: ‘’We hebben met Joanknecht een uitstekend trackrecord, maar die positie willen we natuurlijk wel behouden. Dan is het wezenlijk dat we de juiste mensen werven en aan ons binden. Uitdagend en complex werk hoort daarbij en we denken dat Amsterdam ons daarin mooie kansen biedt. Dat we bij meer complexe internationale cases kunnen aanhaken, waardoor medewerkers de kans krijgen om zich te blijven ontwikkelen. We pakken gewoon een extra stukje markt en maken de markt voor onszelf groter, dat is het eigenlijk.’’

 

 

“We werken voor ondernemers, dan zou het raar zijn als we zelf niet ondernemend zouden zijn”

 

 

Mark-Jan: ‘’Onze uitstraling wordt internationaler en ons profiel wordt breder. Dat trekt mensen aan. En voor veel mensen is het ook praktisch. We hadden een heel goede stagiaire die we graag aan boord wilden houden. Maar dan moest ze elke dag het halve land doorkruisen om in Eindhoven te komen. Dat zag ze niet zo zitten, maar door die hub in Amsterdam heeft ze er toch voor gekozen om bij ons te blijven. Daarnaast vinden we het ook gewoon leuk. Natuurlijk is deze stap goed doordacht en zit er een stevige visie achter, het geeft ons ook veel energie. Tenslotte werken we voor ondernemers, dan zou het raar zijn als we zelf niet ook een beetje ondernemend zouden zijn.’’

 

Met welke services gaat Joanknecht zichzelf positioneren in Amsterdam?

Christian: ‘’Met gespecialiseerde diensten op het gebied van forensics & recovery, corporate finance en international tax. We denken dat deze diensten goed passen binnen de Amsterdamse markt en de doelgroepen die we daar hebben. Zelf ben ik actief binnen corporate finance, wat betekent dat ik vooral bezig ben met waarderingsopdrachten, onderzoeken in overnamesituaties en dat soort zaken. Ik werk dus veel in het juridisch speelveld en het toeval wil dat Amsterdam een uitzonderlijk hoge concentratie aan advocaten en investeerders heeft. Zoals we hier in Eindhoven een hightech broeiplaats zijn, bevinden veel belangrijke spelers rondom corporate finance zich in Amsterdam.’’

 

Frank: ‘’Mijn speerpunt is de forensische praktijk, dus werk “ten behoeve van het recht”. Als forensisch financieel deskundige voer je financiële werkzaamheden uit in een juridische context. Dat kan fraudeonderzoek zijn, maar ook de begeleiding van personen naar wie onderzoek gedaan wordt. Of ik treed op als deskundige, namens een partij of in opdracht van de rechtbank.’’

 

Mark-Jan: “Ik begeleid bedrijven en personen in het fiscale landschap met belastingadviezen en dan vaak specifiek het internationale deel. Als je je als bedrijf in Nederland wil vestigen, wil je dat het fiscaal allemaal goed geregeld is. Die specifieke kennis van het Nederlandse belastingstelsel hebben buitenlandse bedrijven vaak niet in huis. En daar kunnen wij goed in begeleiden. We helpen ook Nederlandse ondernemers die een buitenlands avontuur aangaan, maar dan zijn we meer betrokken in een inhoudelijk coördinerende rol naar onze samenwerkingspartners in het buitenland.”

 

 

Welk voordeel heeft de Amsterdamse hub voor internationale collega’s?

Mark-Jan: “We hebben de laatste twee jaar veel energie gestoken in het Workation-initiatief. Twintig landen in vooral Europa zijn daar momenteel onderdeel van en het komt erop neer dat medewerkers vanuit dit initiatief werk en vakantie met elkaar kunnen combineren. Stel dat je een weekendje in Milaan bent en zin hebt om iets langer te blijven, maar geen vrije dagen op wil nemen. Dan kun je contact leggen met een PrimeGlobal-collega als Studio De Giorgi e Associati en daar op kantoor je laptop openslaan. Om na je werkdag weer Milaan in te duiken.”

 

‘’We zien dat mensen daar enthousiast van worden, dat ze in zo’n onbekende omgeving nieuwe inspiratie opdoen. En voor buitenlandse collega’s willen wij hetzelfde betekenen. Dat deden we in Eindhoven al en het is natuurlijk heel aantrekkelijk dat we nu ook een Amsterdamse hub hebben.’’

 

 

 

 

“Onze kern blijft overeind, daar veranderen we niets aan” 

 

 

 

 

Waarin onderscheiden jullie je van andere spelers in de hoofdstad?

Frank: ‘’We hebben een andere manier van werken bij Joanknecht. We richten ons vooral op de samenwerking met opdrachtgever en andere betrokken adviseurs. En daarin durven we kritisch te zijn en anderen een spiegel voor te houden. We bemoeien ons ook meer tegen het proces aan dan veel andere vergelijkbare kantoren. We denken graag mee met elke stap. Niet omdat we zo bemoeizuchtig zijn, maar omdat we er zo voor zorgen dat onze werkzaamheden optimaal aansluiten bij het doel dat de ondernemer wil bereiken.’’

 

Mark-Jan: ‘’Ik denk inderdaad dat daar het belangrijkste onderscheid zit, dat persoonlijk partnerschap. We verdiepen ons echt in wat de ondernemers beweegt en bouwen voortdurend aan duurzame relaties. Daarnaast is die combinatie van drie disciplines heel sterk. Daardoor kunnen we in de Amsterdamse markt een nichekantoor neerzetten, waarvan de expertise vergelijkbaar is met grotere spelers in de markt. Door die specifieke combinatie kunnen we nóg betere kwaliteit op maat leveren.’’

 

Frank: ‘’We zijn natuurlijk niet meer de angry new kid, maar we zijn wél nieuw in die Amsterdamse markt. We zitten in een sterke niche, we bieden serieuze kwaliteit en we hebben een iets betere prijsstelling dan veel kantoren in Amsterdam. En tegelijk mogen we bogen op vijfenzeventig jaar historie. Dus we komen daar met een bepaalde kracht en onderbouwing.’’

 

Christian: ‘’Ik denk wel dat we onze werkwijze, de keuzes die we maken en de manier waarop we dingen doen, meenemen naar de hoofdstad. Maar tegelijkertijd gaan we ook met heel nieuwe mensen werken. Mensen die misschien niet hun basis in Brabant hebben. Die cultuurvermenging is natuurlijk interessant. Maar onze kern, met die persoonlijke touch en de kritische spiegel, blijft overeind. Daar veranderen we niets aan.’’

 

Welke uitdagingen hebben jullie moeten overwinnen op de weg naar Amsterdam?

Christian: ‘’Echte knelpunten hebben we niet gehad, maar je moet natuurlijk goed over zo’n beslissing nadenken. Ook over wat je wil uitstralen en welke accentverschillen je qua positionering aan wil brengen. We blijven onszelf, daar ligt onze kracht, maar tegelijk willen we ook bepaalde accenten leggen in die markt.’’

 

Mark-Jan: ‘’Voordat we begonnen, hebben we heel wat interviews gehouden met partijen in Amsterdam, zoals een advocatenkantoor dat een aantal jaar geleden dezelfde stap heeft gezet. Dus we hebben onze oren eerst goed te luisteren gelegd en alle do’s and don’ts verzameld. Met die informatie onder de arm hebben we nagedacht over onze eigen plannen in Amsterdam. Denk aan de locatie. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Keizersgracht, want wat is er mooier dan uitzicht op het water met daarachter het Rijksmuseum?”

 

 

“Deze hub is een heel natuurlijke stap in de evolutie van Joanknecht”

 

 

Waarom is dit zo’n belangrijke mijlpaal voor Joanknecht?

Frank: ‘’Zien we dit zo? We doen gewoon ons werk, eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de buitenwereld dit ziet als een enorme mijlpaal,

maar voor mij is het niets meer of minder dan een mooie stap. Een verdere uitbouw van Joanknecht.’’

 

Mark-Jan: ‘’Als je kijkt naar de ontwikkelingen in de markt, is dit een logisch gevolg daarvan. Het is iets wat we wilden proberen en we hebben er alle vertrouwen in dat dit een positieve uitwerking op de continuïteit van Joanknecht heeft. Tegelijkertijd waren we een paar jaar geleden ook best nuchter over de overstap naar het nieuwe kantoor aan de Beemdstraat: ‘’Je hebt gewoon een plek nodig om te werken, laten we daar niet zoveel gewicht aan geven’’, zo stonden we er een beetje in. Maar als we terugkijken, is die verhuizing heel belangrijk geweest voor onze uitstraling en de manier waarop we mensen aan ons binden.”

 

Christian: ‘’We zijn in beweging, dat is het een beetje. Het is een avontuur, zeker. Maar het is ook een heel natuurlijke stap in onze evolutie.’’

 

Wat staat er de komende tijd allemaal op stapel?

Mark-Jan: ‘’Binnen drie jaar zijn we marktleider, haha!’’

 

Frank: ‘’Op dit moment zitten we in de afrondende fase van de voorbereiding. De publiciteitscampagne is gestart en we zijn de eerste medewerkers aan het werven. We gaan veel mensen ontmoeten en onze naamsbekendheid vergroten. We moeten erop uit om ons netwerk te vergroten, gas erop!’’

 

“Met onze Amsterdamse hub zitten we een stuk dichter bij het vuur”

 

Mark-Jan: ‘’Normaal zitten we natuurlijk niet onder de speed dial van Amsterdamse advocatenkantoren, maar we hopen dat dit binnenkort wel zo zal zijn. Ook in de hoek forensics zien we ruimte voor een speler zoals wij. En internationaal fiscaal gezien opereren we al regelmatig in Amsterdam. Dat we daar nu ook een fysieke plek hebben, doet veel voor onze internationale uitstraling. Afgelopen week werd ik gebeld door een Zwitser die een belastingadviseur in Amsterdam zocht. Toch leuk als je dan kan zeggen: ‘’Tuurlijk, die heb je aan de lijn!’’. Dus we denken dat het al helpt door er gewoon te zijn. Veel van onze klanten zijn in Amsterdam gevestigd en nieuwe, internationale spelers starten vaak daar. We zitten dus een stuk dichter bij het vuur.’’

 

Christian: “Voor elk bedrijf is het belangrijk dat je kansen pakt. Dat is precies wat we met deze hub hebben gedaan. We hebben ervoor gekozen om nichespeler te zijn in Amsterdam, met een specifieke focus en de daarbij behorende expertise en service. Ik denk dat dit ons geen windeieren gaat leggen. En dat we zo nóg relevanter worden voor onze opdrachtgevers en medewerkers.”

 

 

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2023/2024, gedrukt in november 2023. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op ons marketing- en communicatieteam via marketingencommunicatie@joanknecht.nl.