Samen maken we Toekomst | Zomer 2022

9 J O A N K N E C H T Vanaf 2018 zijn we de aandelen stukje bij beetje aan hem gaan overdragen. We had- den 50 procent van de overname geregeld toen ik vorig jaar een hartinfarct kreeg. Daarna hebben we het overnameproces versneld. Het was gelukkig allemaal niet zo dramatisch als we in het begin dachten. Echter, ik was bang dat ik mijn vrouw en kinderen achter zou laten met een hele hoop werk en toestanden. Ger jr. is nu voor 90 procent eigenaar. Het geeft me een fijn gevoel dat alles geregeld is. Ik ben 60 jaar en heb er 44 jaar in het bedrijf opzitten. Ik vind het leuk om nog een aantal jaren mee te werken; zonder de druk en het moeten.” TOEKOMST “We willen binnen vijf jaar meer geauto- matiseerd hebben in de fabriek,” vertelt Ger jr. over de toekomstplannen. “Dat moet ook wel, want het is moeilijk om technische mensen te vinden. We hebben al een belangrijke stap gezet met de imple- mentatie van een ERP-systeem. Nadat we deze samen over hadden ge- nomen van onze ouders, kochten we de grond waar we nu zitten, op bedrijventer- rein De Hurk in Eindhoven. Gebr. Nijssen bestaat al 72 jaar. Mijn vader heeft het goed gedaan, ik heb het een stukje beter gedaan en het lijkt erop dat jr. het nog beter gaat doen. Dus op naar de 100 jaar.” “Ik hielp als kind al mee in de fabriek,” vertelt Ger jr. “Een gaatje boren, buisje af- zagen. Vroeger wilde ik niet in het bedrijf gaan werken hoor, dat kwam pas later. Na mijn studie mbo werktuigbouwkunde ben ik hier aan de slag gegaan. Ik heb eerst zeven of acht jaar als productiemedewer- ker in de fabriek gewerkt. Daarna ben ik gaan tekenen en vervolgens ben ik werk- voorbereider geworden. Ik ben mijn eigen klanten gaan zoeken en zo langzaam het bedrijf ingegroeid. Nu heb ik mijn klanten. Ons pa heeft zijn klanten. We doen allebei ons eigen ding.” LOSLATEN EN OVERDRAGEN “Nu hebben we voor elke stap mensen in dienst. Vroeger deed ik alles zelf,” zegt Ger sr. “Acquisitie, offertes maken, de werk- voorbereiding en het productieproces. Als ik op vakantie wilde, moest ik dat goed voorbereiden. Ik kon niet langer dan een week weg. In 2014 kreeg ik een ongeluk. Toen ik in het ziekenhuis lag, heb ik eens goed nagedacht. Ik heb mijn broer inge- licht dat ik zo niet meer verder wilde. Voor het toekomstperspectief van Gebr. Nijssen heb ik toen de aandelen van mijn broer overgenomen. Daardoor werd het mogelijk voor Ger jr. om in te stappen en zo samen het bedrijf voort te zetten. Ik vind het leuk om nog een aantal jaren te werken, zonder de druk en het moeten G E R S R En ook online ontwikkelen we ons. Vroeger stonden hier vaak mensen aan de balie voor een stukje buis of een plaatje. Op een gegeven moment zijn we dat gaan verkopen via metaalshopper.nl . Wat begon als een experiment is inmiddels een serieu- ze webshop geworden. 15 procent van onze omzet komt daar nu vandaan. Het aanbod op de website is sinds kort beschikbaar in 3D. Daarmee zijn we de nummer één in Nederland. Naast buizen en plaatjes verkopen we bijvoorbeeld ook boeken- steunen, kapstokken en deurbeslag. Die ontwerpen en maken we nog steeds zelf in onze fabriek. Ik vind het wel gaaf dat als ik ’s nachts in bed lig, mensen ondertussen online iets van ons kopen.” Ger sr. vult aan “En als we dan ’s ochtends hier komen, ligt er een stapeltje bestellingen waar we meteen mee aan de slag kunnen.” WAARDEN EN NORMEN “We zijn niet de grootste. We proberen de beste te zijn,” zegt Ger jr. “Door goede service en korte lijnen. Mensen bellen ons en het wordt gewoon geregeld.” Ger sr.: “Ontzorgen vinden we belangrijk, net als kwaliteit, leveringsbetrouwbaarheid en ga- rantie. Dat hebben we altijd zo gedaan en willen we graag blijven doen. We hebben onze mensen hier ook zo opgevoed. Geen discussie met klanten, maar oplossen.” “Laatst kwam er een man langs met een kledingrek van 20 jaar oud,” vertelt Ger jr. “Er was een wieltje kapot. Ons pa zet er een nieuwe onder en zegt: ‘Het is zo goed, dit is garantie.’” Ger sr.: “Die man komt al jaren bij ons. Moet ik dan 25 euro vragen om een wieltje te vervangen? Dan vind ik het veel leuker om te zeggen dat het onder de garantie valt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI1NjM=