Samen maken we Toekomst | Zomer 2021

KERNWAARDEN “De werk- en ontmoetingsplek is een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur en -infrastructuur,” zegt Raymond. “Toen ik voor het eerst binnenkwam in het oude pand van Joanknecht zag ik dat het niet goed paste. Joanknecht is een organisatie met jonge mensen waar samenwerking centraal staat, dat bleek niet uit het pand. Daarnaast was het veel te groot.” Raymond begon met een gesprek met Mark-Jan en Raoul om te kijken wat de kernwaarden van de organisatie zijn. “Dat is ook de basis voor het pand,” vindt hij. Van daaruit ontstond een programma van eisen en kon Raymond op zoek naar het perfecte pand. Natuurlijk in Eindhoven, de thuisbasis van Joanknecht. BEDRIJFSCULTUUR Na een lange en uitgebreide zoektocht kwam Raymond het huidige pand op het spoor. “We hadden alle opties opengehouden, maar kopen bleek uiteindelijk de beste keuze,” vertelt Raoul. Raymond vult aan: “Mensen denken altijd dat huren zorgt voor de meeste flexibiliteit, maar dat is helemaal niet zo. Een huurcontract loopt vaak voor tien jaar. In die jaren ben je niet flexibel. Je eigen pand kun je verkopen wanneer je wilt.” Bovendien is het met een gekocht pand gemakkelijker om het helemaal eigen te maken. “Dat hebben we gedaan. Het pand was oud en opgedeeld in kleine donkere kamertjes,” zegt Mark-Jan. “Nu is het een modern pand met veel open en transparante ruimten.” “Een pand eigen maken zit niet alleen in het naar binnen schuiven van wat meubels, daar komt veel meer bij kijken,” gaat Raymond verder. “Alles moet passen bij de bedrijfscultuur.” Om dat te realiseren moeten alle betrokken partijen goed naar elkaar luisteren, stellen de heren. “Iedereen is expert in zijn eigen vakgebied, maar het is belangrijk je best te doen om elkaars taal te spreken. Dat vergt veel aan Raymonds kant. Hij heeft de expertise voor de verbouwing in huis en moet die overbrengen aan ons, soms ietwat eigenwijze fiscalisten,” lacht Mark-Jan. VERTROUWEN IN ELKAAR Deheleverbouwing is ineen tijdsbestek van drie maanden gerealiseerd. Dat is een grote prestatie van het hele team. “Korte lijntjes zijn dan heel belangrijk,” stelt hij. “En vertrouwen in elkaar. Raoul en ik kregen vanuit de partnergroep veel vertrouwen om snel keuzes temaken tijdens de verbouwing. Je kunt nu eenmaal niet over elk detail discussiëren.” Daarnaast was er veel vertrouwen in Raymond. “We hebben samen een richting bepaald en Raymond heeft ervoor gezorgd dat we die route bleven volgen,” zegt Raoul. Mark-Jan vult aan: “Hij regelde ook alles met verschillende bedrijven die de verbouwing hebben gerealiseerd.” Veel van de betrokken partijen, zoals de aannemer, zijn ook klant bij Joanknecht. Raoul: “Wij wilden graag zo veel mogelijk werken met onze eigen klanten en relaties.” DUURZAAM Inmiddels staat er een pand dat het karakter van Joanknecht uitstraalt. Dat zitnietalleenindezichtbareelementen, maar ook in de onzichtbare. Zo zijn er flinke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid, bijvoorbeeld met vloerverwarming en een warmtepomp. Klaar om de toekomst samen nog mooier te maken. Mark-Jan en Raoul van Thiel, eveneens partner bij Joanknecht, zijn verantwoordelijk voor de huisvesting. Via hun netwerk kwamen zij in contact met Raymond, het begin van een langdurige en intensieve samenwerking. “Je kunt dit niet doen zonder de juiste expertise,” stelt Raoul. Er komt zoveel kijken bij het zoeken, kopen of huren, verbouwen en inrichten van een kantoor. Raymond adviseert Joanknecht en houdt het overzicht over de verbouwing en het budget. Van links naar rechts Raoul van Thiel, Raymond Pen, Mark-Jan van der Weerden 13 

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI1NjM=