samen maken we toekomst | zomer 2019
Janssen & Janssen bevindt zich in een krimpende markt en moet zich daardoor opnieuw positioneren. Alle reden om een nieuwe visie te ontwikkelen. Het doel: een schuldenvrije maatschappij. Charlotte zag tijdens haar meeloop- dag dat Antoon zowel intern als extern toewerkt naar deze visie. “Ik heb een andere kijk op de branche gekregen”, vertelt Charlotte. “Ik weet nu echt wat er speelt.”Hetfeitdatdemarktkrimpt,heeft volgens Antoon verschillende redenen. “Omdat opdrachtgevers steeds meer zelf doen om een openstaande factuur betaald te krijgen, hebben ze ons minder vaak nodig voor het incasseren van deze vorderingen. Daarnaast is de concurrentie met prijsvechters hoog en liggen wij als branche onder een vergrootglas. Het armoedebeleid in Nederland is een hot topic”, zegt Antoon. “Hierdoor verandert onze rol van het incasseren van openstaande vorderingen naar een preventieve aanpak.” Nadat Charlotte een dag met Antoon heeft meegekeken, stelt zij de vraag: “Hoe gaan jullie hier invulling aan geven en welke rol speelt business develop- ment daarbij?” Antoon legt uit dat het bedrijf hier op meerdere manieren mee bezig is. “Aan de ene kant zijn wij op een andere manier gaan communiceren omdat uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen laaggeletterd- heid en het hebben van schulden. We schrijven daarom nu in heel begrijpelijke taal.” Daarnaast is het bedrijf ook nieuwe vormen van communicatie, zoals Whatsapp, gaan inzetten. “Dat maakt contact zoeken laagdrempeliger.” Bovendien hebben de medewerkers van het Klant Contact Center een opleiding gesprekstechnieken gevolgd om mensen op een positievere manier te benaderen waardoor zij vaak proactiever handelen en zich beter aan afspraken houden. NIEUWE PRODUCTEN Naast de nieuwe manier van com- municeren is het bedrijf ook bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten. “We zetten onze expertise op het gebied van consultancy eerder in en werken daarbij ook samen met publieke organisaties om mensen aan het werk te helpen”, vertelt Antoon. “Het hebben van werk en inkomen is namelijk een belangrijke voor- waarde om uit de schulden te komen.” Janssen & Janssen sluit bijvoorbeeld convenanten met gemeenten en uitzend- bureaus om dit te bewerkstelligen. Daar- naast leidt het bedrijf medewerkers op tot budgetcoach. Zij kunnen werkgevers ondersteunen bij het begeleiden en motiveren van werknemers waarbij loonbeslag is gelegd. Antoon: “Ik vind dat een werkgever in zo’n situatie zijn verantwoordelijkheid moet nemen om te kijken hoe hij iemand kan helpen.” Een dag meekijken bij Janssen & Janssen NI EUWE POS I T I E DOOR KRIMPENDE MARKT; DEURWAARDERSKANTOOR GAAT VOOR SCHULDENVRI J E MAATSCHAPPI J Hoe is het om aan het hoofd van een veranderend bedrijf te staan? Charlotte Besselink, assistent accountant, ging op zoek naar het antwoord en liep een dag mee met Antoon Donkers, algemeen directeur bij Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeur- waarders. Charlotte is bij onze assuranceafdeling medeverantwoordelijk voor de uitvoering van controleopdrachten. Ze heeft veel contactmet klanten over processen en financiën, maar ze is ook nieuwsgierig hoe het is omdirecteur te zijn van een dergelijk bedrijf. Antoon van Janssen & Janssen vertelt: “Wij hebben te makenmet een bepaald imago, het beeld dat wij mensen opzadelenmet meer schulden. Wij proberen mensen juist te helpen en werken toe naar een meer preventieve rol.” 29
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzI1NjM=