Samen maken we Toekomst | Winter 2021-2022

14 et bedrijf heeft alles uit de kast gehaald om goed door de lockdown te komen. In het magazijn deden ze dat zelfs letterlijk, want daar is alle apparatuur uitvoerig getest, gekeurd en voorzien van een QR-code. Wiljan ging aan de slag met certificeringen voor ISO 9001 en de chauffeurs reden in vrachtwagens van Bazelmans als bezorgers voor een bouw- markt. Deze andere manier van werken was voor iedereen even wennen, maar alle medewerkers zijn gebleven. Dat is geen geringe prestatie voor een bedrijf in entertainment en hospitality. Wiljan: “Andere bedrijven in audiovisuele middelen hebben wel mensen laten gaan. Daar heb ik er, tussen maart 2020 en nu, acht van aangenomen. Voor ons betekent dat een groei van bijna 20 procent. Goede mensen zijn moeilijk te vinden in deze branche en ik dacht: als corona voorbij is, heb ik ze hard nodig.” SUCCESFORMULE De werkgelegenheid tijdens COVID-19 ontstond voor een belangrijk deel door de inrichting van zes studio’s. “Ons magazijn stond vol en onze demo- ruimte, waarin we opstellingen testen voordat ze op locatie gebruikt worden, stond leeg. Mijn zoon Stan vroeg me of we iets konden inrichten zodat een vriend van hem die vlogs maakte aan het werk kon blijven. Zo zijn we met de eerste studio begonnen. Na twee weken wisten we dat we iets goeds in handen hadden. Toen hebben we dezelf- de ruimte opnieuw ingericht, maar met werkelijk alles erop en eraan.” Het werd een doorslaand succes. Alles wat klanten normaal gesproken offline organiseerden, gebeurde nu online in de studio. Congressen, trainingen, pubquizzen, toespraken, product- presentaties, nieuwjaarsbijeenkomsten en jubilea. Slimgroeien Binnenkijken bij Bazelmans AV Op maandag 16 maart 2020 gaat Nederland vanwege COVID-19 op slot. Voor Bazelmans AV, totaalleverancier van beeld, licht en geluid, is de impact enorm. Van de ene op de andere dag komen alle normale werkzaamheden van het bedrijf te vervallen. Wiljan Bazelmans, eigenaar en CEO: “Natuurlijk schrokken we. Maar we zijn meteen op zoek gegaan naar wat er nog wél kon. Door creatief met onze kansen om te gaan, hebben we onze mensen aan het werk kunnen houden. Sterker nog, ons team is gegroeid.” De studio in Veldhoven – en de vijf studio’s die Bazelmans op andere locaties in het land inrichtte – waren van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat in gebruik. VASTE INSTALLATIES Niet alle bedrijfsonderdelen van Bazelmans AV kwamen stil te liggen in de coronaperiode. “We hebben een groot assortiment audiovisuele mid- delen voor de verkoop. Ons adviesteam verzorgt maatwerkoplossingen voor de overheid en organi- saties in hospitality, educatie en zorg. Ook kun je bij ons terecht voor narrowcasting en domotica. We zijn een onestopshop met modulaire oplos- singen. Dat betekent dat we voor een volledige audiovisuele oplossing zorgen die op maat is samengesteld en naar wens kan worden uit- gebreid. In de coronaperiode is in de markt veel meer gebruikgemaakt van dit soort oplossingen. Denk alleen al aan hoe het online vergaderen is toegenomen. Wij hebben met onze verkoop- afdeling invulling gegeven aan de groeiende vraag naar slimme middelen.” BLIK OP DE TOEKOMST “Bij de eerste lockdown gingen we met de ver- huur in een dag van 100 naar 0. Nu Nederland weer opengaat, gaan we van 0 naar 150 in twee seconden. Alles dat echt niet kon tijdens corona, halen we nu in. Vier van de zes studio’s hebben we inmiddels weggehaald omdat de ruimtes waar ze stonden weer normaal in gebruik zijn genomen. De studio’s op onze eigen locaties in Amstelveen en Veldhoven houden we voorlopig aan. Voor de lockdown zagen we al een beweging van offline naar online of een hybride vorm. Die beweging heeft tijdens corona een flinke versnelling door- gemaakt en nu iedereen eraan gewend is, kunnen én willen we niet meer zonder.” * Dit interview is afgenomen in de eerste helft van oktober 2021 H tijdens de lockdown

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI1NjM=