Samen maken we Toekomst | Winter 2020-2021
ENERGIE VINDEN Lorenzo en Marlou realiseerden zich in de voorbereiding dat het niet haalbaar was om het onlinefestival ook in drie dagen te gieten. Marlou: “We weten inmiddels allemaal hoe intensief het is om iets online te volgen. Daarom hebben we het festival meer uitgespreid over het jaar laten plaatsvinden, van juni tot en met oktober inclusief een virtuele ervaring van de expositie op dewebsite van Dutch Design Week (ddw.nl) . Dat gaf de deelnemer en onszelf ook de gelegenheid om meer uit de lezingen te halen. Doordat er wat tijd tussen de events zat, kon je de inhoud beter verwerken.” Lorenzo: “De grootste uitdaging voor ons was niet de verandering van het programma, maar het vinden van een nieuwe manier van samenwerken als team. Normaal gesproken werk je met z’n allen naar een event toe, als in een soort snelkookpan. Maar dat was nu niet het geval. Doordat we allemaal thuiswerkten, misten we elkaars energie. Alles moest in een vergadering besproken worden en spontane interacties zoals die op de werkvloer plaatsvinden, waren er niet meer. Gelukkig hebben we het toch voor elkaar gekregen.” POSITIEVE UITKOMST Ondanks de grote aanpassingen die de nieuwe opzet van het festival van het team vroeg, zijn Marlou en Lorenzo erg tevreden over de uitkomst. Marlou: “Het festival doorschuiven naar volgend jaar of het helemaal afzeggen, was nooit een optie. De door ons gekozen vorm heeft heel goed gewerkt. Het leuke van online is dat we veel meer bezoekers hebben dan offline en ze komen van over de hele wereld. Bij de volgende editie van Economia nemen we zeker elementen uit de 2020 editie mee”. JOANKNECHT & BALTAN Een onderdeel van de online expositie is het project Post Labouratory van Ottonie von Roeder, waarbij dieper wordt ingegaan op de automatisering van werk en welke kansen dit kan bieden. Ook Joanknecht werkt mee aan dit project. In 2019 startte Ottonie met medewerkers van Joanknecht met een workshop over het automatiseren van een deel van hun werk en hoe dat kan leiden tot meer persoonlijk contact met hun klanten. Bekijk de video´s van de sprekers op de Economia website: thinkeconomia.com/lab/lab-diary “We hebben het festival meer uitgespreid over het jaar laten plaatsvinden” ~ Marlou
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzI1NjM=