samen maken we toekomst | winter 2018/2019

HARRY SCHOOL, EERSTE LOGO EIND JAREN 70 “Ik was destijds met mijn reclamebureau klant bij Joanknecht & Van Zelst, want zo heette Joanknecht toen nog. Het bedrijf had zijn naam in een grafische letter op zijn briefpapier staan, maar daar hoorde verder geen logo bij. We hadden vrij goed contact en op een dag zei ik tegen de mensen van Joanknecht dat we maar eens aan een mooi logo moesten beginnen. Dat waren ze met me eens. Ik ben gaan ontwerpen vanuit de gedachte van een telraam en ben bolletjes gaan stapelen. Ik had het binnen vijf minuten voor elkaar. Het lettertype ging nog even heen en weer, maar dat was ook snel goed. We kozen voor een lekkere warme kleur, want dat paste goed bij het bedrijf, vond ik. Ik denk dat dit zich allemaal zo’n veertig jaar geleden afspeelde, maar daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur. Ik vind het mooi dat mijn ontwerp nog steeds herkenbaar is in het huidige logo.” BERRY SCHILTMANS, TWEEDE LOGO OMSTREEKS 1985 “Toen ik aan het logo van Joanknecht werkte, stond ik aan het begin van mijn carrière. Ik was ontwerper bij een bureau in Oss en kreeg de opdracht het logo te vernieuwen. Ik kreeg de vrije hand, maar ik moest wel de kleuren behouden. Het eindresultaat kwam voort uit verschillende schetsen. Daarnaast heb ik een nieuw lettertype voor de merknaam bedacht. Het logo is simpel en daardoor juist heel sterk. Eigenlijk is het een tijdloos ontwerp. Het werd ook enthousiast ontvangen. Dat het goed is bevallen, is wel te zien aan hoelang het logo is meegegaan. Dat heb ik toch maar mooi gedaan, als jonge ontwerper toendertijd.” TOMAS SNELS, HUIDIGE LOGO IN 2017 “De restyling van het logo was onderdeel van meerdere veranderingen rondom de communicatie van Joanknecht. Er werd mij gevraagd of ik mijn visie wilde geven op een nieuwe huisstijl. Het mocht allemaal wat directer, luchtiger, meer to the point. Het merk mocht meer het verhaal van Joanknecht vertellen. Ik ben aan de slag gegaan en concludeerde dat de huisstijl visueel en tekstueel soberder, scherper, met minder franje en beter op het huidige tijdsbeeld aansluiten moest. Ik heb een totaalconcept gepresenteerd, inclusief de keuze om Van Zelst weg te laten uit de naam. Dat was best een statement, maar het werd door Joanknecht als heel logisch ervaren. Het voelde goed. Natuurlijk ben ik een soort gereedschap van hun gedachtegoed. Ik heb de vertaling gemaakt van de wensen van Joanknecht, met als gevolg ook een kortere naam. Qua look-and-feel hebben we het logo opgefrist: minder bolletjes, frisser rood, een andere letter en de pay-off ‘samen maken we toekomst’ toegevoegd.” De bolletjes zijn altijd gebleven MethetoogophetzeventigjarigbestaanvanJoanknecht,delen we graag een onderdeel uit de geschiedenis. In september 2017 werd de huisstijl vernieuwd, maar welke ontwikkeling maakte het Joanknecht-logo daarvoor door? Door de jaren heen bleef het eerste ontwerp steeds uitgangspunt bij een vernieuwing van het beeldmerk. We spraken met de ontwerpers over hoe zij te werk zijn gegaan bij het maken van hun variant van het Joanknecht-logo. 4

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI1NjM=